
1 

 

IN THE COMPLAINTS PROCEDURE BEFORE THE PRESS OMBUD 

 

In the matter between:  

 

THE FERREIRA FAMILY        Complainants 

 

and 

 

GROUNDUP             Respondent 

 

 

APPLICATION FOR LEAVE TO APPEAL AGAINST THE RULING OF THE PRESS 

OMBUD DATED 5 FEBRUARY 2019 

 

 

TO:  THE CHAIRPERSON OF THE SA PRESS APPEALS PANEL 

  The Honourable Judge Ngoepe 

  E-mail: Khanyim@ombudsman.org.za 

 

AND TO: THE PRESS OMBUD 

  E-mail: johanr@ombudsman.org.za 

 

KINDLY TAKE NOTICE that the Complainants hereby apply for leave to appeal against the 

ruling of the Press Ombud dated 5 February 2019 (“the Ruling”) in which he dismissed the 

Complainants’ complaint (“the Complaint”). 

 

mailto:Khanyim@ombudsman.org.za
mailto:johanr@ombudsman.org.za


2 

 

KINDLY TAKE NOTICE FURTHER that the application for leave to appeal is based on the 

ground that there are reasonable prospects that the Appeals Panel may come to a decision 

different to that of the Press Ombud for the following reasons: 

 

1. The Complainants’ first ground of complaint is that the Respondent did not comply 

with paragraph 1.8 of the Code of Ethics and Conduct for South African Print and 

Online Media (“the Code of Ethics”).  Paragraph 1.8 requires the media to seek the 

views of the subject of critical reportage in advance of the publication.  In other 

words, it must take reasonable steps to contact the subject, inform the subject of the 

contents of the proposed critical reportage and seek the subject’s views in advance of 

the publication.  It furthermore requires the media to afford the subject reasonable 

time to respond.  In other words, after the media had contacted the subject and 

informed the subject of the proposed critical reportage, it must afford the subject a 

reasonable time to respond.  Lastly, if the media are unable to obtain such comment 

(after seeking the views of the subject and giving the subject reasonable time to 

respond), this shall be reported.  The Press Ombud erred in limiting the Complainants’ 

first complaint to the question whether the Respondent afforded them reasonable time 

to respond,1 whereas paragraph 1.8 also places a positive duty on the media to seek 

the views of the subject of critical reportage in advance of the publication.   

 

2. The Complainants’ second complaint is that the article that was published by the 

Respondent is factually incorrect and that the Respondent failed to complied with 

paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  The Press Ombud did 

not consider or give adequate consideration to the second leg of the Complainants’ 

second complaint.  

                                                           
1 First paragraph under the heading “Complaint” on p 1 of Ruling. 



3 

 

3. The following documents were submitted to the Press Ombud: 

 

 3.1 the Complaint of the Complainants; 

 

3.2 the response of the Respondent (“the Response”); and 

 

3.3 the Complainants’ reply (“the Reply”). 

 

4. In analysing the first complaint of the Complainants, the Press Ombud ostensibly came 

to the conclusion that he cannot decide the matter, or at least some of the issues that 

arose, on the papers before him.  If the Press Ombud believed that there was a factual 

dispute that could not be resolved on the papers, he should have convened an informal 

hearing or an Adjudication Panel.  Instead: 

 

4.1 The Press Ombud sent an e-mail to the Respondent in which he sought clarity 

on one specific issue, namely whether the reporter (Mr Chirume) spoke to Mr 

De Fin directly after the demonstration on Saturday the 10th of November 2018.   

 

4.2 The Respondent replied to the enquiry (“the Response to the Press Ombud’s 

Query”).   

 

4.3 The Press Ombud considered the Response to the Press Ombud’s Query 

without affording the Complainants the opportunity to respond thereto.   

 

4.4 After considering the Response to the Press Ombud’s Query, the Press Ombud 

concluded that he is not in a position to decide who is right and who is wrong 

on this issue. 



4 

 

5. Despite the aforesaid, the Press Ombud came to the conclusion that the Respondent’s 

efforts to contact the Complainants were sufficient and it gave the Complainants 

sufficient opportunity to respond. 

 

6. The Press Ombud’s finding that the Respondent complied with paragraph 1.8 of the 

Code of Ethics is erroneous and not in accordance with the facts before him.  On the 

papers before him, the Press Ombud should have found: 

 

6.1 That it was common cause that the article constitutes “critical reportage” as 

contemplated in paragraph 1.8 of the Code of Ethics.  On a plain reading of the 

article it explicitly conveys to the reader thereof that the Complainants: 

 

  6.1.1 do not comply with fair labour practices; 

 

  6.1.2 obtained land, water rights and other benefits from the Government at 

a discount under the guise of a black empowerment scheme (in other 

words that they are guilty of fronting or fraud); 

 

  6.1.3 are not transparent; 

 

  6.1.4 mismanage the black empowerment scheme; and 

 

  6.1.5 fail to assist employees who suffer injuries on duty. 

 

  The article is clearly calculated, or at the very least has the tendency to 

undermine the status, good name and reputation of the Complainants and 

violates their right to dignity. 



5 

 

6.2 That the Respondent did not seek the views of the Complainants on the 

proposed critical reportage on the day of the demonstration, namely Saturday 

the 10th of November 2018.  It is conspicuous that the Respondent did not 

contend that it did so in the article.  The last paragraph of the article reads as 

follows: 

 

”GroundUp contacted the Endulini on Monday and was told to call Defin 

(sic) on Tuesday morning.  On Tuesday, GroundUp was again told that 

Defin (sic) was not available and would return our call.  Defin (sic) had 

not responded to calls or emailed questions by the time of publication.”  

(emphasis added) 

   

6.3 That the Respondent’s belated contention that the reporter, Mr Chirume, 

sought the views of the Complainants on the proposed critical reportage on 

Saturday the 10th of November 2018, which was raised for the first time in the 

Response, is inconsistent and contradictory.  First, the Respondent did not 

make this allegation in the article. Secondly, in the Response the Respondent 

alleges that Mr De Fin quickly left after taking the list of demands and that the 

reporter managed to find him “later in the day”.2  The Respondent does not 

state what the reporter discussed with Mr De Fin in its Response.  Thirdly, in 

the Response to the Press Ombud’s Query the reporter alleges that Mr De Fin 

went back inside the perimeter fence after receiving the petition and emerged 

again when the bus got stuck.  This was immediately after the procession and 

not “later in the day”.  In the Response to the Press Ombud’s Query, it is alleged 

that the reporter asked “to see the Ferreiras” to get their comments.   

                                                           
2 Paragraph 14.4 of Response. 



6 

 

 

6.4 That even if the belated versions of the Respondent in either the Response or 

the Response to the Press Ombud’s Query is accepted, the reporter did not 

inform Mr De Fin of the content of the proposed critical reportage or sought his 

(much less that of the Complainants’) view thereon.  At best for the Respondent 

the reporter told Mr De Fin that he wanted to get the comments of “the 

Ferreiras” (the Complainants).   

 

6.5 That the reporter, Mr Chirume, spoke to Bonny De Fin, an employee of 

Endulini, at approximately 14h30 on Monday the 12th of November 2018 and 

asked to speak to Mr Charl De Fin.  Bonny De Fin told him that Charl De Fin 

was not available.  It was only at the end of the call that Mr Chirume identified 

himself as a member of the press.  Bonny De Fin then took his number and told 

him that she will request one of the executive directors to call him when they 

return.   

 

6.6 That the executive directors were absent from Sunday the 11th of November 

2018 until Thursday the 15th of November 2018.   

 

6.7 That by Monday the 12th of November 2018, the Respondent had accordingly 

still not sought the views of the Complainants to the proposed article (which 

was on the Respondent’s own version already edited at the time) as required 

by paragraph 1.8 of the Code of Ethics.   

 

6.8 That on Tuesday the 13th of November 2018 the reporter spoke to a different 

person, namely to the receptionist, Tahn-Lee Van Rij, and asked to speak to 

Mr Charl De Fin.  Tahn-Lee Van Rij informed Mr Chirume that Mr Charl De Fin 



7 

 

was in the field at the time and was therefore not available.  Mr Chirume called 

her again after that and she then asked him to send an e-mail conveying his 

request. 

 

6.9 The reporter, Mr Chirume, then sent an e-mail to Tahn-Lee Van Rij on Tuesday 

the 13th of November 2018 at 10:14 in which he asked certain specific 

questions. 

 

6.10 That this e-mail only came to the attention of Tahn-Lee Van Rij, the receptionist 

of Endulini, at 11:38 on Tuesday the 13th of November 2018 (less than 1½  

hours before the deadline of 13:00 that the Respondent gave to the 

Complainants and approximately 2 hours before the article was published). At 

best for the Respondent this was the first time that the Complainants was 

informed of the contents of the proposed critical reportage (although this e-mail 

only came to the attention of the Complainants after the publication). 

 

6.11 That many of the statements in the aforesaid e-mail were formulated on the 

basis of an assumption on the reporter’s part of the veracity thereof.  In addition, 

many of the allegations are of the “have you stopped beating your wife” variety.  

No attempt was made to verify the allegations. 

 

6.12 That the article furthermore contained a number of statements that were not 

even dealt with in the aforesaid e-mail. 

 

6.13 That it was unreasonable of the Respondent to expect the Complainants to 

respond to this e-mail on such short notice. 

 



8 

 

7. The Press Ombud erred in commending the Respondent for its efforts to contact the 

Complainants and in so doing ignored the Complainants’ rights. 

 

8. The Press Ombud failed to have regard to the inherent contradictions and 

improbabilities of the Respondent’s versions relating to the steps that it took to seek 

the views of the Complainants in advance of the publication of the article. 

 

9. The Press Ombud held the Complainants’ contention that the deadlines imposed by 

the Respondent was self-imposed is “rather puzzling”.  He furthermore held that 

deadlines are imposed by the editor and that the Complainants can surely not suggest 

that there should not have been any deadline.  In doing so the Press Ombud failed to 

have regard, or adequate regard to the context, the Complainants’ right to dignity and 

the fact that paragraph 1.8 of the Code of Ethics makes it compulsory for the media to 

seek the views of the subject of critical reportage in advance of the publication subject 

only to three exceptions.  The only exception that could conceivably be applicable in 

this instance is that it would be impractical to do so “in the circumstances of the 

publication”.  That means that any deadline imposed must be assessed by reference 

to the context in which it was published and the contents of the publication.   

 

10. The Press Ombud erred in failing to consider or properly consider the real nature of 

the allegations contained in the article in establishing whether it was impracticable to 

obtain the comments of the Complaints (i.e. whether the third exception contained in 

paragraph 1.8 of the Code of Ethics applied).  The Press Ombud should have found: 

 

 10.1 That the demonstration itself was a secondary issue in the article. 

 



9 

 

10.2 That the article deals mainly with accusations that were conveyed to the 

Respondent by certain sources.  It is the publication of these accusations (and 

not the fact of the demonstration) that undermines the status, good name and 

reputation of the Complainants.  

 

10.3 That these allegations were based on events that occurred a long time ago, 

inter alia in the years 2000, 2006, 2007, 2010 and 2016.  On this basis alone 

the Respondent should have viewed the allegations with great circumspection 

and have taken reasonable steps to verify its correctness before it was 

published.3 

 

10.4 That there was accordingly no pressing need to publish the article on that 

Tuesday.4 

 

11. The Press Ombud states that he also took into account that the Respondent “has 

already amended the article with comments from Endulini.”  In doing so, the Press 

Ombud conflated the provisions of paragraph 1.8 and paragraph 1.9 of the Code of 

Ethics.  Paragraph 1.8 does not allow the media not to seek the views of a subject of 

critical reportage in advance, but to simply amend the article at a later stage if and 

when such comments are received. 

 

12. The Press Ombud erred in not taking into account that the “comments from Endulini” 

referred to above is in fact the Complaint and not comments to the article as such.  

Had the Complainants been given a reasonable time to respond to the proposed 

critical reportage, it would have invited the Respondent to visit the farms and establish 

                                                           
3 Compare Hardaker v Phillips 2005 (4) SA 515 (SCA). 
4 Compare Lieberthal v Primedia Broadcasting 2003 (5) SA 39 (W) at 49F. 



10 

 

first hand what the true facts are.  This would have allowed the Respondent to 

interview the relevant persons, scrutinise the relevant documents and inspect the 

farms.  This would also have provided the Complainants with the opportunity to 

understand and respond to the specific questions and allegations that the Respondent 

raised properly and to rebut them to the extent necessary.   

 

13. Even if it is accepted that a contravention of paragraph 1.8 of the Code of Ethics can 

be cured ex post facto, the Press Ombud erred in failing to have regard to the fact that 

the amended article did not alter the crux thereof and does not constitute balanced 

reporting.  The Respondent did not publish anything about the Complainants’ 

empowerment efforts or the context of the procession.  The allegations contained in 

the article remain untrue and still undermines the status, good name and reputation of 

the Complainants.   

 

14. The Press Ombud should have found that the Respondent had failed to comply with 

paragraph 1.8 of the Code of Ethics. 

 

15. In dealing with the second complaint of the Complainants, the Press Ombud 

essentially analysis the statements that the Complainants complain are incorrect and 

then conclude: 

 

 15.1 that some are irrelevant; 

 

 15.2 that some are true or substantially true; or 

 

15.3 that the Respondent was justified in printing some of the allegations as they 

were made by its sources. 



11 

 

16. In reducing the analysis to the aforesaid, the Press Ombud failed to take into account 

that the second ground of complaint of the Complainants is not only that the article is 

factually incorrect, but also that the Respondent contravened paragraphs 1.1 to 1.4, 

1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  These paragraphs provide as follows: 

 

  “1.1 The media shall take care to report news truthfully, accurately and 

fairly. 

 

  1.2 News shall be presented in context and in a balanced manner, 

without any intentional or negligent departure from the facts whether 

by distortion, exaggeration or misrepresentation, material 

omissions, or summarisation. 

 

  1.3 Only what may reasonably be true, having regard to the sources of 

the news, may be presented as fact, and such facts shall be published 

fairly with reasonable regard to context and importance.  Where a 

report is not based on facts or is founded on opinion, allegation, rumour 

or supposition, it shall be presented in such manner as to indicate this 

clearly. 

 

  1.4 News should be obtained legally, honestly and fairly, unless public 

interest dictates otherwise. 

 

  … 

  1.7 Where there is reason to doubt the accuracy of a report or a source 

and it is practicable to verify the accuracy thereof, it shall be 



12 

 

verified.  Where it has not been practical to verify the accuracy of a 

report, this shall be stated in such report. 

  … 

 

  1.9 Where a news item is published on the basis of limited information, this 

shall be stated as such and the reports should be supplemented once 

new information becomes available. 

 

  … 

 

  3.3 The media shall exercise care and consideration in matters 

involving dignity and reputation.  The dignity or reputation of an 

individual should be overridden only if it is in the public interest and in 

the following circumstances: 

 

   3.3.1 The facts reported are true or substantially true; or 

 

   3.3.2 The reportage amounts to fair comment based on facts that 

are adequately referred to and that are true or substantially 

true; or 

 

   3.3.3 The reportage amounts to a fair and accurate report of court 

proceedings, Parliamentary proceedings or the proceedings of 

any quasi-judicial tribunal or forum; or 

 



13 

 

   3.3.4 It was reasonable for the information to be communicated 

because it was prepared in accordance with acceptable 

principles of journalistic conduct and in the public interest; 

 

   3.3.5 The article was, or formed part of, an accurate and impartial 

account of a dispute to which the complainant was a party.”  

(emphasis added) 

 

17. The Press Ombud should have found that there was a positive duty on the Respondent 

to properly investigate and verify the allegations that it published, especially as these 

allegations clearly injures the Complainant’s dignity, good name and reputation.  As 

the publication of these allegations could potentially cause (and did in fact cause) the 

Complainant’s extraordinary harm and could be (and in fact is) false, the Respondent 

had to approach the publication thereto with great caution and restraint.  It is not only 

freedom of expression (including freedom of the press) that is at stake, but also the 

dignity and privacy of the Complainants.  Any publication must therefore be 

reasonable.   This demands a high degree of circumspection from editors and editorial 

staff.5  It is the Respondent’s failure to comply with its duties as set out in paragraphs 

1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics that resulted in the publication of false 

and disparaging allegations about the Complainants. 

 

18. In assessing the statement in the article that “about 100 farmworkers and their 

supporters marched to the Endulini Fruit Farm”, the Press Ombud failed to take into 

account: 

                                                           
5 See also Carbonel v Robinson & Co (Pty) Ltd 1965 (1) SA 134 (D&CLD) p 151D – F; Hassen v Post Newspapers 

(Pty) Ltd 1965 (3) SA 562 (WLD) at 576; Muller v SA Associated Newspapers 1972 (2) SA 589 (CPD) at 594A; 

National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1212 – 1213;  Khumalo v Holomisa 2002 (5) SA 401 [39] 

[41] – [43]; Mthembi-Mahanyele v Mail & Guardian Ltd  2004 (6) SA 329 (SCA) par [46]; Gold Reef City Theme 

Park (Pty) Ltd v Electronic Media Network Ltd 2011 (3) SA208 (GSJ) paras [79], [84], [92] – [95] and [97] – [100]. 



14 

 

 18.1 that on the Respondent’s own version there were not 100 persons who 

participated in the demonstration; and 

 

 18.2 that the Complainants tendered to make the video recordings of the procession 

available to the Press Ombud. 

 

19. The Press Ombud states: 

 

  “Secondly, I am puzzled by Schoeman’s [ostensibly referring to the 

Complainants’ attorney] statement that ‘none’ of the protestors were Endulini 

employees.  Really?” 

 

 In doing so, the Press Ombud ostensibly assumes that some of the protestors were 

Endulini employees.  This finding is not supported by the papers before the Press 

Ombud and is accordingly erroneous.  The Respondent itself does not deny that the 

persons who participated in the demonstration were not employees of Endulini; that 

the majority of them are unknown to Endulini; and that they seem to have some 

affiliation to the EFF as a majority of them were dressed in red.  A political rally for 

political gain is a far cry from a protest action by employees of an employer and 

beneficiaries of employee trusts to assert their rights as conveyed in the article. 

 

20. In assessing the erroneous reference in the article to a “profit sharing scheme” of 

Endulini, the Press Ombud ostensibly found it to be excusable on the basis that it could 

be attributed “to a source”.  In doing so, he ignored the provisions of paragraphs 1.1 

to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  The Respondent could not publish a 

false and defamatory statement simply because it could be attributed to a source.  The 

Respondent had to exercise care to report truthfully, accurately and fairly; not 



15 

 

intentionally or negligently depart from the facts; and only publish what may reasonably 

be true; and verify the accuracy of the statements that it published.  As the allegations 

injure the dignity and reputation of the Complainants, the Respondent could only 

publish the statements if: 

 

 20.1 they were true or substantially true; or 

 

 20.2 it amounted to fair comment based on facts that are true or substantially true. 

 

 Not one of these conditions applied in casu. 

 

21. The Press Ombud erred in holding that the aforesaid paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 

and 3.3 of the Code of Ethics could be circumvented by simply correcting an incorrect 

statement in a subsequent re-publication of the article.  In any event, the untrue 

statement remained part of the re-publication. 

 

22. The Press Ombud erred in holding that the Respondent was entitled to publish the 

incorrect statement that Endulini received land from the Government at a discount 

simply because a source said so.  In doing so, he ignored the provisions of paragraphs 

1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  The Press Ombud further erred in 

holding that the aforesaid paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics 

could be circumvented by simply correcting the incorrect statement in a subsequent 

re-publication of the article.   

 

23. The Press Ombud erred in holding that the Respondent was entitled to publish the 

incorrect statement that the beneficiaries of the employee trusts received no 

distributions or that they do not know what is going on simply because a source said 



16 

 

so.  In doing so, he ignored the provisions of paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of 

the Code of Ethics. 

 

24. The Press Ombud erred in holding that the Respondent was entitled to publish the 

incorrect statement attributed to Grootboom, namely that he was one of the original 

shareholders in the company simply because he said so.  In doing so, he ignored the 

provisions of paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  The Press 

Ombud further erred in holding that paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code 

of Ethics could be circumvented by simply correcting this incorrect statement in a 

subsequent re-publication of the article.  

 

25. The Press Ombud erred in holding that the Respondent could publish the incorrect 

statements attributed to Mr Pentse simply because he said so.  In doing so, he ignored 

the provisions of paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics.  The 

Press Ombud further erred in holding that the aforesaid paragraphs 1.1 to 1.4, 1.7, 1.9 

and 3.3 of the Code of Ethics could be circumvented by simply correcting this incorrect 

statement in a subsequent re-publication of the article. 

 

26. The Press Ombud found that the journalist misspelt De Fin’s surname and incorrectly 

referred to him as Endulini’s general manager.  He also found that these mistakes 

were not trivial.  The Press Ombud erred in holding that the aforesaid mistakes could 

be cured by simply correcting the same in a subsequent re-publication of the article. 

 

27. The Press Ombud erred in ostensibly finding that the Respondent had gone to great 

effort to report the facts accurately or that its efforts to do so were hampered solely by 

the Complainants’ failure to provide comment.  On the papers before the Press Ombud 

it was not in dispute that many of the allegations that were published were incorrect.  



17 

 

There was no evidence before the Press Ombud of any steps that the Respondent 

took to investigate or verify any of these incorrect statements except for its inadequate 

and failed attempts to contact the Complainants. 

 

28. Furthermore, these incorrect statements substantially inured the good name, 

reputation and dignity of the Complainants.  The Press Ombud should have found that 

there was a positive duty on the Respondent to properly investigate the allegations 

and verify their correctness before it was published.  In doing so, the Press Ombud 

completely ignored the fact that the Bill of Rights protects human dignity and that the 

Code of Ethics attempts to balance the competing rights of the subjects of critical 

reportage and the press. 

 

29. The Press Ombud erred in not holding that the Respondent breached paragraphs 1.1 

to 1.4, 1.7, 1.9 and 3.3 of the Code of Ethics. 

 

DATED at PORT ELIZABETH on this 11th day of FEBRUARY 2019. 

 

 

 

 

 

 

 


